Ayam Sos Lemon Madu

ayam sos lemon madu

Bahan-bahan dada ayam 500g (potong ikut suka) tepung serbaguna (secukupnya) telur sebiji (kacau) madu 4 sudu besar lemon 2 biji (ambil jus) Cara-cara memasak Celupkan ayam dengan telur kemudian golek-golek atas tepung sehingga rata. Panaskan minyak, goreng hingga garing, angkat dan ketepikan. Untuk sos, campurkan madu dan jus lemon,kacau sebati dan masukkan ayam, gaul rata. Hias dengan hirisan lemon dan …

Ketam Masak Lemak Cili Api

Ketam Masak Lemak Cili Api

Ada yang bertanya dengan saya, bagaimana nak buat Ketam Masak Lemak Cili Api. Caranya agak mudah. Bahan-bahan untuk Ketam Masak Lemak Cili Api juga tidak susah nak cari. Jom kita cuba resepi Ketam Masak Lemak Cili Api ini. Bahan-bahan 250g ketam (dibersihkan) 7 biji cili hijau 1½ cawan santan kelapa yang di parut 1 keping asam gelugur ½ sudu kecil …

Ayam Perap BBQ

ayam perap bbq

Ada yang bertanya dengan saya, bagaimana nak buat ayam perap BBQ. Caranya agak mudah. Bahan-bahan untuk ayam perap BBQ juga tidak susah nak cari. Jom kita cuba resepi ayam perap BBQ ini. Bahan-Bahan: 1 labu bawang besar 10 ulas bawang merah 5 ulas bawang putih 1 inci halia ½ inci lengkuas 2 batang serai 1 botol sos BBQ(ada jual kat …

Karipap Daging Mak Tok

karipap daging

Tengah-tengah hari ni teringin nak makan karipap daging pulak. Karipap daging dah sejuk pun masih rangup lagi kulitnya. Resepi karipap daging ni saya Google saja. Saya ada tambah sedikit beberapa bahan mengikut citarasa saya. Anda jugak boleh tambah atau kurangkan beberapa bahan ikut selera anda. Kita masa untuk diri kita kan, jadi biar kena dengan anak tekak. hehehe Jom kita …

Air Asam Daging Simple

air asam daging

Resepi air asam daging ini saya dapat daripada mak mertua saya. Haritu balik kampung dia ada buat air asam daging ni. Memang sedap. Berebut anak-anak saya dan sepupu mereka makan. hehehe Terus saya minta resepi dan tanya macam mana nak buat. Cubaan kali pertama agak tak berapa menjadi. Ini adalah percubaan kedua saya. Nampaknya menjadi pulak. Rasa dia tak masam …

Resepi Ayam Popcorn Rangup

ayam popcorn

Ayam popcorn menjadi kegemaran anak saya. Setiap kali pergi Giant mesti kena beli ayam popcorn. Akhirnya berjaya juga jumpa resepi DIY macam nie. Memang anda perlu cuba. Tak sangka pulak, sekali cuba rasa sedap pulak resepi ni. Bukan saya nak masuk bakul angkat sendiri ya, tapi ini diakui suami dan anak-anak saya. hehehe Jom kita try. Resepi Ayam Popcorn Rangup …

Resepi Puding Pelangi AJ

puding pelangi

Harini semperna cuti Krismas, duduk rumah boring saya cuba buat puding pelangi. Resepinya saya search dalam internet dan saya cuba ubah sikit-sikit supaya puding pelangi ni jadi ikut citarasa saya. Selamat mencuba PUDING PELANGI Bahan-bahan: 13g serbuk agar2 750ml air 180gm gula pasir 60gm mentega 1 biji telur ½ tin susu cair 1 tbsp tepung kastad 1 tbsp serbuk koko …

Nasi Ayam Hainan Marvellous

nasi ayam hainan

Ramai yang ingin mencuba memasak nasi ayam hainan yang mudah dan cepat. Anda boleh mencuba resepi nasi ayam hainan yang saya kongsikan ini. NASI AYAM HAINAN Bahan-bahan (Nasi): 4 pot Beras (cuci bersih) 5 ulas bwang putih (tumbuk) 3 kiub ayam knor (ramas hancur) 2 helai daun pandan (disimpul) 1 sup bonjot 2 bunga cengkeh 1 kayu manis 2 sudu …

Rahsia Coleslaw dan Kentang Putar Lazat

Coleslaw dan Kentang Putar

Anda tentu pernah makan coleslaw dan kentang putar di KFC kan? Teringin tak nak buat coleslaw dan kentang putar sendiri. Harini saya nak share bagaimana nak buat coleslaw dan kentang putar sama seperti di KFC. Resepi Coleslaw dan Kentang Putar COLESLAW Bahan-Bahan: Carrot (dipotong dadu, kuantiti ikut suka) White cabbage/kobis (dihiris dadu, kuantiti ikut suka) 2 sudu Mayonis 1 sudu Fresh milk …

Kuih Bingka Ubi

bingka ubi

Bingka ubi merupakan kuih tradisi yang semakin sukar ditemui. Kali ini saya nak share resepi bingka ubi supaya resepi ini tidak dilupai oleh anak muda. Bahan-Bahan : 4 cawan ubi parut (ubi kayu anggaran 2 kg) 1 cawan gula pasir 2 telur 1/2 sudu garam 1 1/2 cawan santan pekat ( jgn cair nanti adunan lembik ) 2 sudu besar …